تبلیغات
معلم - چگونه با دانش آموزان رفتار کنیم؟

معلم

پیش به سوی پیشرفت علم

چگونه با دانش آموزن رفتار كنیم؟

احترام متقابل: معلمی كه دانش آموز را پائین تر از خود می داند و به او با دیده تحقیر می نگرد نباید انتظار احترام از طرف او را داشته باشد. اگر دانش آموز را به عنوان یك انسان مستقل بپذیریم و به خواسته‌ها و نظرات او احترام بگذاریم درواقع به خود احترام گذاشته ایم و این احترام متقابل صمیمیت و نزدیكی روحی ایجاد خواهد كرد. در محیطی كه دانش‌آموز با معلم خود احساس نزدیكی نكند و از او بترسد و یا به او اعتماد نداشته باشد، یادگیری به نحو احسن انجام نمی‌گیرد. تجربه نشان داده است كه اگر حتی دانش آموز به درسی علاقه‌مند نباشد، اما معلمِ آن درس را دوست داشته باشد و با او ارتباط روحی برقرار كند، درس را به خاطر معلم خوانده و چه بسا كه به درس هم علاقه‌مند شود.

الگوی خوب: برای الگوی خوب بودن باید به حرف های خود معتقد باشیم و به آن عمل كنیم. فقط با گفتن «دروغ بد است» یا «منظم بودن خوب است» تأثیری بر اخلاق و رفتار دانش آموز نمی گذارد. زمانی می توانیم انتظار رفتار درست از آن‌ها را داشته باشیم كه خود نیز به آن‌ها مقید و معتقد باشیم. معلمی كه از دانش آموزان توقع نظم دارد، باید خود نیز منظم بوده و در سر كلاس به موقع حاضر شود. زیرا دانش آموزان خیلی زود دوگانگی رفتار را متوجه می‌شوند.

شوخ طبعی : شوخی كردن به جا در كلاس هم موجب تلطیف فضای درسی خواهد شد و هم از فشار درس می كاهد. البته باید مواظب بود كه شوخ طبعی شكل تمسخر و ریشخند دانش آموزان را به خود نگیرد. چرا كه استهزای دانش‌آموز به خصوص در حضور دیگران نه تنها موجب تنفر وی از درس می شود بلكه گاهی لطمات روحی زیادی را ایجاد می‌كند.

روانشناسی رفتار: مدرسه بهترین جا برای یادگیری رفتارهای اجتماعی است. اگر به سخنان دانش آموز به دقت گوش داده و حرفش را قطع نكنیم، او یاد می گیرد به طرف مقابل خود احترام گذاشته و به حرف‌هایمان خوب گوش دهد. ایجاد بحث های دو یا چند نفره و وادار كردن دانش‌آموزان به گوش دادن موجب می‌شود این هنر را عملاً یاد بگیرند. همچنین هنگام پاسخ دادن دانش آموز تمام حواس خود را جمع صحبت هایش كنیم . این كار موجب می‌شود دانش آموز احساس كند به او توجه می‌شود و صحبت هایش (هرچند تكراری یا نادرست باشد) برای معلم مهم است. این كار موجب تشویق دانش‌آموز شده و سبب می شود به درس با دقت بیشتری گوش كرده و همواره در مباحث آن شركت كند.

برنامه ریزی : تحقیر و توبیخ دانش آموز همیشه شیوه مناسبی برای اصلاح دانش آموزان بعضاً تنبل نیست. گاه تشویق تأثیری می گذارد كه توبیخ نمی گذارد. استفاده از دانش‌آموزان درس خوان برای كمك به ضعیف ترها، دسته بندی دانش آموزان و ایجاد گروه های درسی و رقابت سالم بین آن‌ها می تواند به پیشرفت درسی كمك نماید. مشورت و صحبت با والدین نیز می تواند در این زمینه گره‌گشا باشد. بیشتر دانش‌آموزانی كه از نظر درسی ضعیف هستند افراد بی‌برنامه‌ای ‌هستند كه در طول روز زمان مفید خود را هدر می دهند و شب امتحان نمی‌توانند جبران كنند. با همكاری مشاورین مدرسه، اولیا و خود دانش آموز می‌توان برنامه‌ریزی و نظم را به آن‌ها آموخت.


+ نوشته شده در جمعه 22 بهمن 1389 ساعت 10:28 ق.ظ توسط جعفر شیخی زاویه نظرات |


نام : جعفر

نام خانوادگی: شیخی زاویه

نام پدر: علی

محل تولد: روستای زاویه سنگ

تاریخ تولد: 01/08/1368

آدرس دقیق محل زندگی : استان اردبیل، شهرستان گرمی، بخش انگوت، روستای زاویه سنگ

شغل: معلم


HOME
E-Mail
:BAHAR20:


LinkDump

طـــراح قـــالــب
فروشگاه سریال های کره ای
بهترین سایت تفریحی
.::بروز ترین سایت تفریحی و دانلود::.
بهترین های تکنولوژی
SS501 FOREVER IRI.F.S
مزایده سایت های فروشی
مرژانو
*^*برترین پورتال تفریحی ایرانیان*^*
کلیک نکنی یه وقت
.:: اشکنان دانلود ::.
SANJESH 91
فارم فا
دانلود جدیدترین آهنگ ها
بهترین سایت تفریحی
*^*برترین پورتال تفریحی ایرانیان*^*
.::بروز ترین سایت تفریحی و دانلود::.
^پرتال تفریحی ایرانیان^
.::بروز ترین سایت تفریحی و دانلود::.
.::بروز ترین سایت تفریحی و دانلود::.
کلیک نکنی یه وقت
یه حرف اما راست
بهترین های تکنولوژی
SS501 FOREVER IRI.F.S
در آمد میلیونی پایسل
فرید دانلود
اکسین آدز
پنجره ای رو به کلاس من
پیچک
البرز دانلود
مجله اینترنتی گونش آنلاین
دانلود نرم افزار
فروشگاه اینترنتی
کارت شارژ
ثبت دامنه ی رایگان
آدمین
وبگذر
عکاس حرفه ای
جستجوگر yahoo
جستجوگرgoogle
مطالب علمی
آرشیو پیوندهای روزانه


Archives

هفته اول خرداد 1391 1

هفته چهارم فروردین 1391 1
هفته سوم فروردین 1391 1
هفته سوم شهریور 1390 1
هفته چهارم بهمن 1389 5
هفته سوم بهمن 1389 7
هفته دوم بهمن 1389 7
هفته اول بهمن 1389 6
هفته چهارم دی 1389 10
هفته سوم دی 1389 23
هفته دوم دی 1389 7
هفته اول دی 1389 17
هفته چهارم آذر 1389 1


Categories

معلم 6
کودکان استثنائی 1


Authors

جعفر شیخی زاویه 10



Links

عشقولانه
وب سایت یک دونه
تغذیه و سلامت
سکوت خاطره ها
کارشناسی گروههای آموزشی منطقه چهاردانگه
ریاضیات همان شاه كلید گشودن رازهای هستی
آموزش ابتدایی زیر بنای آموزش و پرورش
نانوشته های یک معلم پرورشی
تعلیم و تربیت در عصر امروز
مطالعات برنامه ی در سی
پنجره ای رو به کلاس من
گاهی یکی به جای همه
آموزش ابتدائی عمومی
مکمل کلاس ریاضی
دانش آموز اینده
معلم راهنما
بابا آب داد
ماه برگ
معلم نامه
تربیت برتر
فیزیکسرا
سی زان
تفکر زیبا
سپیده دم
مدیریت اموزشی
دفتر تمرین
اهدای کتاب
آموزش مشاوره و شیمی
صدای ریاضی
اندیشه معلم
عشق معلمی
ادب دان
حضرت امام(ره)
کودکان استثنائی
آموزگار
عاشق
معلم
لینک همه ی معلمان
تعلیم و تربیت ابتدایی
معلم
یادداشتهای یک معلم
فرآیند
مهارتهای خرفه ای معلم
بهانه
معلم
» دیکشنری آنلاین(انگلیسی به فارسی) و (فارسی به انگلیسی)
میثاق
روشهای نوین تربیت و تدریس
معلمی
وبلاگ تخصصی علوم تجربی
چشمک
تحولات حسابداری در ایران
بهاریست
مدرسه ی ما
غم قطره
رادیو معلم
مطالب علمی
به جرم عشق
یاصاحب الزمان
هجوم سایه ها
غیر ممکن است
داستانهای سیاه
من به وزن کلمات
پرنده های بی بال
آپلود فایل و عکس
عشق هرگز نمی میرد
آخرین نسخه ی یک مرد
سایت رسمی سریال مختارنامه
دل خوشیم که رهبرمان از تبار بسیجیان است
بهار بیست
قالب های فوق جدید



کل بازدید :

بازدید امروز :

بازدید دیروز :

بازدید این ماه :

بازدید ماه قبل :

تعداد نویسندگان :

تعداد کل پست ها :

آخرین بازدید :

آخرین بروز رسانی :





Design by : Bahar-20




جان سخت